Techniky a pokyny pro budování zpětných odkazů

Co je linkbuilding?

Linkbuilding (Budování Zpětných Odkazů) je proces získávání zpětných odkazů na webovou stránku. Tyto odkazy mohou být získány například prostřednictvím vytváření kvalitního obsahu, což zapříčiní jeho sdílení spokojeným uživatelem či majitelem jiné webové stránky. Můžete také navazovat spolupráce s jinými webovými stránkami nebo za zpětné odkazy platit. Kromě první možnosti, kde se na váš obsah odkazuje bez předchozí domluvy. Patří všechny ostatní techniky získávání zpětných odkazů za zakázané a Google je ve svém oficiálním doporučení nedoporučuje.

Realita je však jiná a v SEO vznikl přímo obor, který se věnuje budování odkazového portfolia. Tento obor najdete pod pojmem “linkbuilding” a jsou potřebné určité charakterové rysy člověka, který se o tuto disciplínu stará. Jedná se především o trpělivost, schopnost analytického myšlení, dobrou komunikativní úroveň a jistou schopnost vyjednávání. 

Proč se věnovat linkbuildingu?

Pokud to se SEO myslíte vážně, linkbuildingu se nevyhnete. Zpětné odkazy na webovou stránku jsou jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují pozici stránky ve vyhledávačích.

Když se na vaši stránku odkazuje jiné stránky, vyhledávače to vnímají jako důkaz relevance a důvěryhodnosti vaší stránky. Čím více kvalitních odkazů na vaši stránku máte, tím vyšší pozici ve vyhledávačích získáte.

Linkbuilding neovlivňuje jenom pozice ve výsledcích vyhledávání, ale i návštěvnost, která se proklikne pomocí zpětné odkazu ze sociálních sití nebo jiné webové stránky

Kvalitní odkazové portfolio je velmi důležité, ale není vše, co je potřeba pro dobré rankování vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Kvalitní a hodnotný obsah, pochopení záměru hledače a perfektní technický stav webu, jsou pro SEO podobně důležité jako zpětné odkazy. Koukejme se tedy na linkbuilding, pouze jako na jednu z hlavních částí SEO, které je potřeba se věnovat pro dobré hodnocení webových stránek.

Techniky pro získávání zpětných odkazů

Jediná povolená technika pro získávání zpětných odkazů společností Google, je přirozené získávání zpětných odkazů, tedy výše zmíněné získávání odkazů bez předchozí domluvy s majitelem jiných webových stránek. Tato část ale nebude o tomto přístupu, ten je při tvorbě kvalitního obsahu automatický. Pojďme si tedy ukázat některé techniky linkbuildingu, které můžete použít pro posílené svého odkazového portfolia.

Guest blogging

Guest blogging (příspěvky hostů) je metoda linkbuildingu, ve které se píše článek nebo příspěvek pro jiné webové stránky, který ho následně i se zpětnými odkazy vedoucí na vaše webové stránky publikuje. Zde proběhne jednoduchá výměna hodnot mezi dvěma weby.

  • Vy získáte požadované zpětné odkazy z relevantních webových stránek, které vám pomohou zesílit sílu vaší domény, ale i jednotlivých stránek. 
  • Webová stránka získá kvalitní obsah pro své čtenáře bez větší námahy. Tento přístup spolupráce můžete s lehkou nadsázkou označit jako Win Win situaci. 

Pokud o této formě spolupráce uvažujete, tvořte obsah pro cílové publikum stránky na které bude sdílený. Tvořte ho kvalitně, tak jako byste ho měli sdílet na vlastních webových stránkách. Nikdy obsah nekopírujte z jiných webových stránek. Tvořte obsah unikátní a s cílem pomoci hledajícímů získat odpovědi.

Při výběru webových stránek se zaměřte na weby, které jsou tematicky podobné vašim webovým stránkám. Pokud prodáváte pneumatiky a získáte odkaz z webových stránek o vaření, pravděpodobně nezískáte takové zlepšení, jako když získáte odkaz z místního autosalonu nebo od jiného prodejce, prodávající konkurenční značku.

Link exchange

Link exchange (výměna zpětných odkazů) je další s běžně používaných metod linkbuildingu, při které si dva nebo více webových stránek navzájem poskytují zpětné odkazy. Tato forma spolupráce využívá již vytvořený obsah, což snižuje celkovou časovou náročnost metody. Umožňuje velmi efektivně získávat odkazy z relevantních webových stránek, ale je zde malý háček. Systémy Google se v efektivitě odhalování podobných praktik velmi rychle zlepšují a proto jsou schopné při větších množství takových výměn rozpoznat, že webové stránky vyměňují odkazy. Penalizace vás za to pravděpodobně nečeká, ale ztracený čas ano, protože je takto získané odkazy Google nezahrne do hodnocení vašeho webu. 

Lidi jsou však kreativní tvorové a vymýšlí různé způsoby, jak z věnovaného času získat co nejvíce. Nejčastěji se může jednat o tkz. budování trojúhelníku, kdy web A odkazuje na web B, a web C odkazuje na web A, což snižuje pravděpodobnost odhalení této metody. 

Sdílení obsahu na sociálních sítích

Sociální sítě mohou být méně účinným nástrojem pro budování zpětných odkazů, ale svou váhu i když velmi malou také určitě mají. Využít je můžete pro sdílení vámi vytvořené obsahu nebo prezentaci nových produktů, které představíte vašim sledujícím, které se pak mohou prokliknout z vašeho příspěvku přímo na vámi prezentovaný obsah nebo produkt.

Google podle všeho sleduje i sociální signály vaší značky po celém internetu. Pokud se o vaší značce mluví a je často lidmi sdílená, je to jeden ze signálu, které vám mohou pomoci na cestě za prvními pozicemi. Jakou váhu ale tyto signály doopravdy mají vám asi nikdo nepoví.

Konec konců sociální sítě jsou hlavní nástroj pro komunikaci s vaším publikem pro sdílení informací mezi lidmi i pro velmi rychlé odpovědi na dotazy vašich zákazníků. Využívejte je tak, a získáte velmi mnoho nejen malý potenciál pro SEO.

Zápis do katalogů

Říká se že zápis do firemních katalogů v dnešní době nefunguje. Já si dovolím tvrdit, že správný výběr katalogů a rozumné množství zápisů může v malé míře stále pomoct. Je třeba se zaměřit na kvalitní katalogy, které vykazují dobré známky kvality, což může zahrnovat třeba metriku stabilní organické návštěvnosti. Relevance katalogu je při výběru také velmi důležitá. Pokud víte o nějakém katalogu zaměřeného přímo na váš obor, není důvod se do něj nezapisovat.

Nepleťte si prosím katalogy s odkazovými farmami, které vám pravděpodobně ublíží. Jedná se především o velmi výhodně vypadající nabídky, ve které za pár korun získáte velké množství kvalitních odkazů. Zpětné odkazy nejsou kvalitní, ale devastující a mohou velmi výrazně srazit vaše webové stránky ve výsledcích vyhledávání.

Broken linkbuilding

Broken linkbuilding (nahrazení nefunkčních odkazů) je velmi oblíbená metoda linkbuildingu, je jednoduchá a když se vydaří velmi účinná a rychlá. Bohužel z praxe vím, že procento úspěchu není příliš vysoké, ale pokud se to dělá v dobrém množství dá se získat nějaký ten počet odkazů, ale to je osobní pohled, někomu jinému se může dařit mnohem více.

Princip této metody je najít webové stránky, které odkazují na jiné webové stránky, ale po kliknutí na odkaz se dostanete na hlášení 404 cílové webové stránky. V praxi to znamená, že odkazující stránka odkazuje na stránku, která neexistuje. Webové stránky se v čase mění a dějou se i tyhle chyby, které se snažíme využít v náš prospěch. 

Pokud takovou stránku najdete, můžete oslovit jejího majitele a upozornit ho, že má obsah, který odkazuje na mrtvou stránku. V e-mailu mu také nabídnete návrh na opravu a poskytnete vlastní obsah, který je relevantní k tématu postižené stránky. 

Nákup zpětných odkazů

Nákup zpětných odkazů jedna polovina SEO specialistů odsuzuje a druhá ho miluje. Důvod je jednoduchý, zaplatíte a získáte odkaz ze stránky, kterou si vyberete na stránku, kterou chcete. Můžete tak cíleně zvyšovat sílu jednotlivých webových stránek na vašem webu. Tato metoda patří mezi hrubé porušení pokynů pro hodnocení webových stránek a společnost Google jí může při odhalení odměnit penalizací. Odhalení takového jednání je pro vyhledávače velmi složité, a pravděpodobnost, že se to stane je velmi nízká, ale stále tam je.

Lepší metodou je tvořit kvalitní obsah plný přínosných informací a následně tento obsah dále propagovat pomocí sociálních sítích, což ho dostane do oběhu a zvýší pravděpodobnost získání zpětného odkazu. 

Komentování a zapojování se do diskuzí

Komentování a zapojení se do diskuzí na různých tematických fórech je jednou z metod linkbuildingu, která se v nějaké míře používá pro získání zpětného odkazu. Uvědomte si, že pokud odkaz získáte jednoduchou cestou, bude mít pravděpodobně velmi nízkou váhu, ale jak se lidově říká, halíře dělají talíře a i zde něco tento přístup přinese.

Pokud se rozhodnete pro budování zpětných odkazů tímto způsobem. Dělejte to inteligentně, odpovídejte na dotazy, pročtěte si diskuzi a snažte se odkaz zakomponovat do obsahu s nějakým smyslem. Nepřidávejte odkazy do diskuzí bez relevance, administrátoři těchto fór stejně takovýhle spam smažou a vám to může u různých skupin lidí pohoršit pověst. 

Tvorba kvalitního obsahu

Na začátku jsme tvrdili, že se o něm zmiňovat nebudeme, stejně jsem pro úplnost napíši základní body, které by měl kvalitní obsah splňovat.Tento přístup patří mezi nejlepší způsoby, jak získat zpětné odkazy přirozenou a pro Google legální cestou. Pojďme se kouknout na co se zaměřit:

  • Zjistěte co vaše cílová skupina řeší. K tomu vám pomůže analýza klíčových slov, která je základním dokumentem pro budování smysluplného obsahu. 
  • Pište obsah, který je jednoduše pochopitelný a komplexní, včetně důležitých odpovědí na vyhledávané otázky. Infografika a doplňující obrázky ve článku rozhodně nic nezkazí. V dnešní době můžete bez problému nátáčet i videa, která přidáte ke článku.
  • Zjednodušte sdílení obsahu na sociálních sítí přidáním tlačítka ke článku.
  • Propagujte váš obsah pomocí e-mail marketingu, sociálních sítích a dalších zdrojů, které máte. 
  • Analyzujte a aktualizujte váš obsah ať je vždy relevantní a aktualní k nově získaným informacím k danému tématu.

Krátce o zpětných odkazech

Získání zpětného odkazu není všechno! Mnohem důležitější je kvalita zpětného odkazu. Zde se dostáváme k tvrzení, že kvalita vyhrává nad kvantitou, což je tvrzení, ke kterému se osobně přikláním i já. Mnoho z vás si teď možná říká, jak takový odkaz hodnotit a jak poznat jeho kvalitu. O tom všem se dozvíte ve článku: Zpětné odkazy.

Máte kvalitní obsah, ale na linkbuilding se necítíte? Nevadí, přesně pro Vás nabízím službu, která tohle důležité místo vyplní. Více informací o nabídce se dozvíte v detailu služby pro budování zpětných odkazů.


Pokud jste článek dočetli až sem a našli jste potřebné informace, které vám pomohli zdokonalit vaši osobu nebo váš business. Žádám vás o sdílení tohoto článku na sociálních sítích. Moc mi tímto gestem pomůžete. Děkuji vám a těším se na vás u dalšího článku.